Upoutávka na prosincové číslo

Z prosincového čísla časopisu Hudební rozhledy vybíráme:

  • Rozhovor se členem Kubelíkova tria, violoncellistou Karlem Fialou, který s tímto souborem stejně jako klavíristka Kvita Bilynská prožil plných pětadvacet let života; ke změně po pěti letech od založení došlo pouze u pultu prvních houslí, kde Jana Talicha mladšího vystřídala v roce 1997 japonská houslistka Shizuka Ishikawa
  • Rozhovor s legendární mezzosopranistkou, emeritní sólistkou České filharmonie a někdejší stálou členkou souboru pražského Národního divadla, Věrou Soukupovou
  • Rozhovor s Jiřím Petrdlíkem, mimo jiné stálým dirigentem Divadla J. K. Tyla v Plzni, hostujícím dirigentem Podkarpatské filharmonie Rzeszów v Polsku či hudebním ředitelem Mezinárodního festivalu koncertního melodramu
  • Z rubriky Události recenzi na zahajovací koncert České filharmonie, na němž pod taktovkou Jakuba Hrůši zazněla díla Dmitrije Šostakoviče (Houslový koncert č. 1 a moll ve vynikajícím  provedení řeckého houslisty Leonida Kavakose) a Gustava Mahlera (Symfonie č. 4 G dur, kde se v poslední větě představila Marta Reichelová)
  • Z rubriky Festivaly, koncerty především recenze na koncerty Mezinárodního varhanního festivalu v bazilice u sv. Jakuba, brněnského Moravského podzimu,  mezinárodní přehlídky soudobé vážné hudby MusicOlomouc 2017, na vystoupení Moravské filharmonie, která mimo jiné představila světovou premiéru Koncertu pro fagot a orchestr „Petrovy kameny“ Jana Vičara, či na koncert, pořádaný ve Dvořákově síni pražského Rudolfina k uctění památky Zuzany Růžičkové, na němž vystoupila trojice jejích žáků, Mahan Esfahani, Monika Knoblochová a Jaroslav Tůma
  • V rubrice Horizont tentokrát přinášíme „podzimní stopování“ Štěpánky Balcarové, která v říjnu vystoupila dvakrát v Jazz Docku, na polské ambasádě a v Černé Labuti
  • Z oper, realizovaných na našich scénách, bychom rádi upozornili na mnohými odsouzené říjnové provedení Mozartova Dona Giovanniho, při němž se ve Stavovském divadle chopil taktovky vzácný zahraniční host, Plácido Domingo, na světovou premiéru opery Miroslava Kubičky Jakub Jan Ryba, hudebně nastudovanou Jiřím Štruncem a režírovanou Tomášem Pilařem,  a na premiéru Donizettiho Nápoje lásky v brněnském Mahenově divadle, kde se na dirigentský stupínek postavil Ondrej Olos,  režie se chopila Magdalena Švecová a v roli Adiny zazářila Kateřina Kněžíková.  Za pozornost určitě stojí rovněž přímý přenos z newyorské Metropolitní opery, kterým byla tentokrát Belliniho Norma ve skvostném nastudování Carla Rizziho a v režii sira Davida McVicara, kde svými výkony publikum strhli k bouřlivým ovacím Sondra Radvanovsky, Joyce DiDonato a Joseph Calleja
  • Ze zahraničí jsme  tentokrát vybrali hodnocení trojice oper, uvedených ve Vídni:  dvakrát ve Vídeňské státní opeře (Don Carlo a Hráč) a jednou v Divadle na Vídeňce (Kouzelná flétna). Ve Verdiho opeře Don Carlo, nastudované korejským dirigentem Myungem-Whunem Chungem a režisérem Danielem Abbadem, synem proslulého dirigenta Claudia Abbada, se sešli samí vynikající sólisté: Ramón Vargas (Don Carlo), Ferruccio Furlanetto (Filipp II.) a  v roli Rodriga debutující Plácido Domingo, a ze sólistek Elena Zhidkova (Princezna Eboli) a Krassimira Stoyanova (Alžběta). Mozartova „kouzelného“ díla se po hudební stránce nezhostil nikdo povolanější než  René Jacobs a režie Torsten Fischer a Prokofjevova Hráče dvojice umělkyň, skvělá Simone Young a Karoline Gruber
  • Z rubriky Studie, komentáře si nenechte ujít:

zavedené seriály: Nejvýznamnější zahraniční festivaly, kde se tentokrát  můžete seznámit s významným festivalem, konaným v  Itálii (Verdi Festival, Parma a Busseto),   Portréty velkých klavíristů 20. století – s portrétem legendární ruské klavíristky Taťjany Petrovny Nikolajevy,  Z historie muzikálu – rozhovor s francouzskou muzikálovou herečkou, zpěvačkou, režisérkou a pedagožkou Marií Zamorou,  Muzikantské fugy – v tomto čísle se zajímavostmi z životních peripetií  a „útěků“ Giovanniho Battisty Viottiho, výborně zpracovanými Stanislavem Bohadlem, Celuloidová hudba – tentokrát na téma Od Prodanky k Trháku, které stejně jako v čísle minulém zpracoval Tomáš Pilát, jež musel dosud dva roky běžící seriál  převzít za zesnulého Antonína Matznera, a Nadace Bohuslava Martinů informuje, v jehož posledním, čtvrtletně vydávaném cyklu se dozvíme spoustu zajímavostí O martinůovské korespondenci

nové seriály: Concerto grosso pro jazz a disharmonii doby, dvanáctidílný cyklus ukončený vcelku příznačně textem s názvem Coda. Coda?, Reinhard Heydrich: Kat, který miloval hudbu, sedmidílný, velmi poutavě psaný cyklus, završený částí s názvem Kabaretiérův věčný pláč, v němž se Robert Rytina mimo jiné věnuje i synovi Heydrichova mladšího bratra Heinze Siegfrieda – Peteru Thomasovi Heydrichovi, který se, podobně jako jeho otec, od strýcova odkazu zcela distancoval a celý život se jím velice trápil

  • V rubrice Knihy a notoviny recenzi na knihu kolektivu čtrnácti autorů s jistě dnes aktuálním názvem Sbírka názorů na současné inscenování oper. Cesta do pekel
  • A v rubrice Svět hudebních nástrojů v cyklu Z našich houslařských ateliérů – violoncella a kontrabasy,  tentokrát setkání a rozhovor  s tvůrcem elektrických kontrabasů, kytarářem Petrem Procházkou

Napsat komentář