Upoutávka na říjnové číslo

Z říjnového čísla časopisu Hudební rozhledy vybíráme:

  • Rozhovor s  violoncellistou Petrem Nouzovským, který je protagonistou nové nahrávky všech Martinů skladeb pro violoncello a orchestr, realizované s Plzeňskou filharmonií v čele s Tomášem Braunerem a vydané u německé nahrávací společnosti Dabringhaus und Grimm
  • Rozhovor s prezidentkou Společnosti Zdeňka Fibicha a přední odbornicí na melodram, muzikoložkou Věrou Šustíkovou
  • Rozhovor s přední heroinou české opery, pěvkyní Naděždou Kniplovou, která letos oslavila významné životní jubileum
  • Z rubriky Události recenzi na Mezinárodní hudební festival Český Krumlov, zahájený hvězdnou pěveckou dvojicí Ramón Vargas a Angela Gheorghiu a zakončený okázalou show  v celém prostoru rozlehlé zámecké zahrady Státního hradu a zámku Český Krumlov, nazvanou  Noc barokních mistrů
  • Z rubriky Festivaly, koncerty především recenze na Ostravské dny, Brněnský varhanní festival, Theatrum Kuks či oslavy jubilea Janáčkovy akademie múzických umění v Brně
  • V rubrice Horizont tentokrát přinášíme informace z prvního ročníku Mezinárodního festivalu filmové hudby a multimédií Soundtrack Poděbrady, na němž byl největší hvězdou italský skladatel filmové hudby Nicola Piovani
  • Z oper, realizovaných na našich scénách, bychom rádi upozornili na zářijové  představení Dvořákova Jakobína v Přírodním divadle v Šárce, blok tří oper (Leonardo Vinci: La contesa de´numi, Carl Müller: Il natal di Giove, Antonio Vivaldi: La Senna festeggiante)  v rámci Olomouckých barokních slavností či Lullyho Armidu v Zámeckém divadle ve Valticích
  • Ze zahraničí jsme z říjnového čísla Hudebních rozhledů vybrali premiéru Mistrů pěvců norimberských na Bayreuthských slavnostech, které se tentokrát chopil Australan Barrie Kosky a v roli Hanse Sachse exceloval Michael Volle, zhodnocení letošních Mnichovských operních slavností, v němž se jeho autor Zbyněk Brabec tentokrát podrobněji zabýval operami Die Gezeichneten/Poznamenaní (Franz Schreker), Oberon (Carl Maria von Weber), Semiramide (Gioachino Rossini), Andrea Chénier (Umberto Giordano), Die Frau ohne Schatten/Žena bez stínu (Richard Strauss) a La forza del destino/Síla osudu (Giuseppe Verdi), dále Debussyho Pelléa a Mélisandu, premiérovanou v červnu ve Vídeňské státní opeře, či Bachův festival v Lipsku
  • Z rubriky Studie, komentáře si nenechte ujít:

zavedené seriály: Nejvýznamnější zahraniční festivaly, kde se tentokrát  můžete seznámit se dvěma festivaly, konanými v Rakousku (Tirolerfestspiele Erl, Opera-Festival Jennersdorf),   Portréty velkých klavíristů 20. století – s portrétem vynikajícího českého klavíristy, milujícího zejména díla českých skladatelů, Jana Heřmana, Z historie muzikálu – rozhovor s muzikálovým hercem Clausem Damem, narozeným v Kodani,  Muzikantské fugy – v tomto čísle se zajímavostmi z životních peripetií  a „útěků“ Johanna Friedricha Reichardta,  Celuloidová hudba – kde se dozvíte bližší informace o českých kultovních  filmech Starci na chmelu a Limonádový Joe

nové seriály: Concerto grosso pro jazz a disharmonii doby, jehož tématem jsou v tomto díle osmdesátá léta s podtitulem arytmický osud jazzové sekce, Reinhard Heydrich: Kat, který miloval hudbu, název jehož čtvrtého dílu je Toselliho serenáda – tu musel někdy hrát mladý kadet Heydrich jednomu z instruktorů, na kterého později vzpomínal jako na „tlustého Poláka ze Západního Pruska“, třeba i několik nocí za sebou.

  • samostatné studie: u příležitosti blížícího se Klavírního festivalu Rudolfa Firkušného přinášíme studii o méně známé stránce našeho světoznámého klavíristy – a sice o jeho odkazu skladatelském, a v další části této rubriky se budete moci dočíst o jubilejní výstavě ke stému výročí narození Wielanda Wagnera, nazvané Nic není věčné. Wieland Wagner – tradice a revoluce.
  • V rubrice Knihy a notoviny to bude tentokrát již čtvrtý díl komentovaného soupisu novinek ze zahraniční muzikologické literatury
  • A v rubrice Svět hudebních nástrojů v cyklu Z našich houslařských ateliérů – violoncella a kontrabasy,  setkání a rozhovor  s mistrem houslařem Antonínem Bartákem