Upoutávka na dubnové číslo

Z dubnového čísla časopisu Hudební rozhledy vybíráme:

  • Rozhovor s hostem Pražského jara, Dennisem Russellem Daviesem, který na festivalu vystoupil již v roce 1992, kdy v jeho závěru dirigoval tehdy ještě každoročně uváděnou Beethovenovu „Devátou“. Tentokrát se s taktovkou postaví před Filharmonii Brno a Český filharmonický sbor Brno, s nimiž publiku představí opravdu krásný program:   Faustovskou kantátu „Buďte rozvážní a bděte…“ Alfreda Šnitkeho a Planety Gustava Holsta
  • Rozhovor s německým klavíristou Josephem Moogem, který vystoupí ve druhé polovině dubna s Janáčkovou filharmonií v Ostravě. Posluchači se mohou v jeho podání těšit na Klavírní koncert č. 4 Antona Rubinsteina, který bude tento orchestr hrát s největší pravděpodobností vůbec poprvé ve své historii
  • Zajímavé jsou určitě i vzpomínky nejprve činoherního a později operního dramaturga Jihočeského divadla v Českých Budějovicích Františka Řihouta
  • Z rubriky Události recenzi na slavnostní koncert AHUV, pořádaný u příležitosti 70. ročníku časopisu Hudební rozhledy a 70. výročí Akademie múzických umění v Praze, na němž zazněla Mozartova Serenáda pro 12 dechových nástrojů a kontrabas B dur č. 10 „Gran Partita“, KV 361/370a a Šostakovičova Komorní symfonie pro smyčcový orchestr c moll, op. 110a. V rámci koncertu byla rovněž z rukou předsedy AHUV, prof. Jiřího Hlaváče, předána Hudebním rozhledům Cena AHUV za rok 2016, určená všem subjektům a jednotlivcům, kteří dosahují v hudební oblasti dlouhodobě vynikajících výsledků
  • Z rubriky Festivaly, koncerty především recenzi na vystoupení České filharmonie a Radka Baboráka, kteří vystoupili pod taktovkou Jiřího Bělohlávka v Koncertu pro lesní roh a orchestr č. 2 Es dur Richarda Strausse, recenze na dva večery Symfonického orchestru Českého rozhlasu, z nichž v rámci prvního zazněla pod taktovkou Tomáše Braunera premiéra Symfonie č. 6 „Chvála stvoření“ Pavla Zemka Nováka, a  druhý, mimořádný koncert byl uspořádán pro Světlušku, či ohlédnutí za společným vystoupením Kühnova dětského sboru a The King´s Singers v Rudolfinu,  francouzským večerem v brněnském Besedním domě s varhanicí Drahomírou Matznerovou Chvátalovou nebo za Schubertovou Zimní cestou v podání Jana Martiníka a Davida Marečka
  • V rubrice Horizont přinášíme zhodnocení koncertu z řady Nové horizonty s titulem SOČR a Big Band/Klasika v rukou jazzmanů
  • Z oper, realizovaných na našich scénách, bychom rádi upozornili na premiéry oper v Praze, Plzni, Českých Budějovicích a Ostravě. V Praze tentokrát dramaturgové  zvolili Donizettiho Poprask v opeře, který nastudoval Enrico Dovico a jehož režie se ujal Radim Vizváry, v Plzni uvedli v režii ředitele plzeňského divadla  Martina Otavy a v nastudování Jiřího Štrunce Pucciniho Madama  Butterfly, České Budějovice si vybrali rovněž osvědčený  titul, tentokrát Trubadúra Giuseppa Verdiho (nastudování Mario de Rose, režie Tomáš Studený) a v Ostravě se mohli přijít posluchači do Divadla Antonína Dvořáka potěšit Brittenovou operou Zneuctění Lukrécie v režii Jiřího Nekvasila a pod taktovkou Ondřeje Vrabce. Z pražského Národního divadla jsme zaznamenali i baletní premiéru, Zuskovo Chvění na hudbu Henryka Góreckého, které však mělo kupodivu premiéru o měsíc dříve v Brně. Za pozornost určitě stojí i přímý přenos z newyorské Metropolitní opery, kterým tentokrát byla pohádkově pojatá inscenace Dvořákovy Rusalky, v níž se režie ujala Mary Zimmerman a v hlavních rolích se představili lotyšská sopranistka Kristine Opolaïs, Brandon Jovanovich, Erik Owens a Jamie Barton
  • I ze zahraničí jsme pro dubnové číslo Hudebních rozhledů vybrali zhodnocení Verdiho Trubadúra.  Dávala jej Vídeňská státní opera, kde operu v režii  Daniela Abbada, syna proslulého dirigenta, nastudoval Marco Armiliato a hlavních rolí se zhostili Anna Netrebko a Roberto Alagna. Za návštěvu ovšem stojí i Verdiho Otello v Saské státní opeře v Drážďanech, kam se vydali návštěvníci především za dirigentem Christianem Thielemannem a sólisty Stephenem Gouldem a Dorotheou Röschmann. Věnovali jsme se i jedné světové premiéře, realizované  v zahraničí, a sice v madridském Teatro Real uvedené opeře La ciudad de las mentiras (Město lží) španělské skladatelky Eleny Mendozy, která se s Mathiasem Rebstockem podílela i na režii díla
  • Z rubriky Studie, komentáře si nenechte ujít:

zavedené seriály: Nejvýznamnější zahraniční festivaly – informace o Operním  festivalu Bad Hersfeld v severovýchodním Hesensku, který vznikl z podnětu Siegfrieda Heinricha roku 1980 a  rozšířil původně v roce  1951 založený  festival činohry, a na němž od jeho počátků účinkoval Dvořákův symfonický orchestr z Prahy a od roku 2009 brněnský soubor Virtuosi Brunensis, Portréty velkých klavíristů 20. století – portrét vynikajícího rumunského pianisty Radu Lupu, Z historie muzikálu – zajímavý rozhovor s významným německým muzikálovým režisérem Christophem Drewitzem, jehož inscenace muzikálu Rocky měla v březnu 2017 premiéru v Kongresovém centru v Praze, Muzikantské fugy – zajímavosti z životních peripetií  a „útěků“ syna renomovaného kantora z Prešpurku Johanna Sigismunda Kussera, jehož Colin Timms charakterizuje jako „fascinující osobnost s barvitou kariérou“, Celuloidová hudba – tentokrát o průkopnickém vkladu Jiřího Srnky

 nové seriály:  Concerto grosso pro jazz a disharmonii doby – další informace o práci někdejší Jazzové sekce Svazu hudebníků ČSR – v dubnovém čísle s názvem  Pražská jazzová jara a podzimy: probouzení

     –   V rubrice Knihy a notoviny tentokrát přinášíme druhý díl čtvrtletně uveřejňovaného

seriálu  Novinky ze zahraniční muzikologické literatury

–  A v rubrice Svět hudebních nástrojů, kterou  tvoří  cyklus Z našich houslařských

ateliérů – violoncella   a kontrabasy,  se  setkáme se stavitelem kontrabasů, houslařem, Rastislavem Žumárem