Upoutávka na březnové číslo

Z březnového čísla časopisu Hudební rozhledy vybíráme:

* Rozhovor s Dagmar Peckovou o její připravované kabaretní revue, věnované tvorbě Kurta Weilla. Její premiéra se uskuteční 12. dubna ve velkém sále pražské Lucerny, který bude Weillovým songům patřit až do konce měsíce

* Rozhovor s ázerbájdžánským tenoristou Yusifem Eyvazovem, který na konci ledna a v únoru třikrát hostoval v pražském Národním divadle (kam se za ním přijela podívat i jeho životní partnerka, slavná Anna Netrebko) jako představitel hlavní role Giordanovy opery Andrea Chénier

* Z rubriky Události recenze na uvedení novodobé premiéry Koželuhovy Korunovační kantáty v kostele sv. Šimona a Judy, určené před 226 lety pražské korunovaci Leopolda II. českým králem

* Z rubriky Festivaly, koncerty především tři recenze na koncerty České filharmonie, která uvedla v čele s Manfredem Honeckem vedle Beethovenova Klavírního koncertu č. 3 c moll s Franceskem Piemontesim Martinů Epos o Gilgamešovi, s Jiřím Bělohlávkem koncert se sólisty Valentinou Naforniţou a Josefem Špačkem a s Jakubem Hrůšou díla Miloslava Kabeláče (Mysterium času), Hectora Berlioze (Fantastickou symfonii) a Franze Schuberta, v jehož čtyřech písních se ujal sólového partu Adam Plachetka, ale i hodnocení večera, pořádaného v rámci cyklu PKF – Prague Philharmonia Krása dneška k pětasedmdesátinám Petra Kotíka, gratulačního koncertu k devadesátinám Zuzany Růžičkové, skvělého vystoupení Smetanova tria v Břevnovském klášteře či slavnostního večera v Sále Martinů, na němž se předávaly první ceny v oboru klasické hudby v historii naší republiky, Classic Prague Awards 2016

* V rubrice Horizont přinášíme zhodnocení vystoupení (jednalo se o pokračování vloni zahájeného turné 60 let v hudbě) italského mága filmové hudby, skladatele a dirigenta Ennia Morriconeho, jemuž se již počtvrté za sebou od roku 2014 podařilo vyprodat obrovský prostor O2 arény

* Z oper, realizovaných na našich scénách, bychom tentokrát rádi upozornili na premiéry či výjimečné reprízy děl, uvedených v Národním divadle v Praze, v Divadle F. X. Šaldy v Liberci a v Národním divadle v Brně. Jednalo se o nepříliš shovívavě kritiky přijatou

Pucciniho Tosku francouzského režiséra Arnauda Bernarda, nastudovanou Andreasem Sebastianem Weiserem, reprízu Giordanovy opery Andrea Chénier v hlavní roli s hostem Yusifem Eyvazovem, Janáčkovu výbornou Její pastorkyňu v podání Lívie Obručnik-Vénosové, nastudovanou Martinem Doubravským a v režii Lindy Keprtové, a Ponchielliho La Giocondu Jaroslava Kyzlinka a Tomáše Pilaře. Za pozornost určitě stojí i přímý přenos z newyorské Metropolitní opery, kterým tentokrát byla inscenace Gounodova slavného díla Romeo a Julie s Vittoriem Grigolem a Dianou Damrau v nastudování Gianandrey Nosedy.

* Ze zahraničí jsme pro březnové číslo Hudebních rozhledů vybrali zhodnocení Wagnerova Siegfrieda v režii Willyho Deckera, kterého dávala již po šestnácté Semperova opera v Drážďanech a kde se taktovky ujal Christian Thielemann a hlavních rolí Stephen Gould, Gerhard Siegel, Christa Mayer a Nina Stemme…

* Z rubriky Studie, komentáře si nenechte ujít:

zavedené seriály: Nejvýznamnější zahraniční festivaly – informace o festivalu Eutiner Festspiele, založeného k 125. výročí úmrtí Carla Marii von Webera, který se roku 1786 v Eutinu narodil, Portréty velkých klavíristů 20. století – portrét vynikající pianistky a již řadu let partnerky Gennadije Rožděstvenského, jemuž předcházel Vladimir Spivakov, Viktorie Postnikovové, Z historie muzikálu – zajímavý rozhovor s významným holandským podnikatelem a producentem Joopem van den Ende, milníkem jehož kariéry se stal rok 1975, kdy vyprodukoval holandskou verzi francouzského muzikálu Cyrano z Bergeraku, Muzikantské fugy – zajímavosti z životních peripetií a „útěků“ houslaře Girolama II. Amati, Celuloidová hudba – tentokrát s tématem česká filmová hudba v dramatickém žánru

nové seriály: Concerto grosso pro jazz a disharmonii doby – další informace o práci někdejší Jazzové sekce Svazu hudebníků ČSR – tentokrát s názvem Slovo o jazzu – Fénix snad prokletí zbavený?

samostatné studie: Nadace Bohuslava Martinů informuje – tentokrát o badatelské práci, týkající se pozůstalosti Bohuslava Martinů, s ředitelem Institutu B. Martinů, Alešem Březinou, a Sedmdesát let JAMU v Brně, v níž se podíváme nejen do historie této instituce

V rubrice Knihy a notoviny tentokrát přinášíme recenzi knihy Věry Šustíkové Fibichova Hippodamie a Hippodamie Vrchlického. Kritická edice libreta cyklu scénických melodramů, v níž se autorka věnuje klenotu české hudební literatury, trilogii scénických melodramů Hippodamie Zdeňka Fibicha na text Jaroslava Vrchlického

* A v rubrice Svět hudebních nástrojů, kterou tvoří cyklus Z našich houslařských ateliérů – violoncella a kontrabasy, se tentokrát setkáme se stavitelem kontrabasů, Američanem, působícím v České republice, Andrewem Pittsem