Nový Trojanův muzikál událostí

Praha, Divadlo Pražské konzervatoře

Vladimír Říha

Skladatel Pavel Trojan st., ředitel Pražské konzervatoře, je sice známý jako člen sdružení Harmonia a tedy jako autor spíše vážné hudby. Je však i úspěšným autorem oper a muzikálů a tituly jako Bylo nás pět a Pastýřská pohádka byly uvedeny i v rámci festivalu Pražské jaro. Proto velkou pozornost publika přilákala 27. 4. v Divadle Pražské konzervatoře na Rejdišti premiéra jeho nového muzikálu Závišův kříž, napsaného na libreto Gustava Skály, jenž se sám chopil i režie a výpravy.

Historické téma z českých dějin známé i z mnoha divadelních zpracování (viz Hilbertův Falkenštejn) se vztahuje k příběhu zakázané lásky mezi Kunhutou, vdovou po Přemyslovi Otakarovi, a šlechticem Závišem z Falkenštejna, příběh vrcholícím popravou Záviše před hradem Hluboká v létě 1290. Trojan se Skálou nevytvořili tradiční muzikál s dialogy a občasnými zpěvy, nýbrž velkou rockovou operu bez dialogů se stálým proudem hudby, tance, zpěvů, kde děj přeruší jen jedna přestávka. Výraz rocková však není přesný, neboť stylově hudba zahrnuje spíše pop operu či něco podobného. Na malé scéně divadélka konzervatoře zabrali účinkující přes půl sálu, ve druhé seděli diváci. Scéna, jelikož je neustále v pohybu účinkujících mladých studentů oddělení populární hudby, tak nemá příliš stavebních prvků, uprostřed je jen malá stavba s měnícím se smyslem, důležitější je vzadu ve výklenku posléze umístěný „titulní“ předmět – onen Závišův kříž, nádherně provedená kopie daru Záviše královně vdově. Tragický příběh, kde velkou roli hraje i mladý kralevic Václav, pozdější král Václav II., využívá ve zpracování hudby i MIDI orchestrace (podobně jako to ve svých muzikálech dělá i Trojanův syn Pavel ml.), takže vše je natočené a tedy bez přítomnosti orchestru, živý je pouze zpěv přes mikroporty. Autorem orchestrace je Michal Šinka, jehož podíl na díle je tedy velice významný, podobně jako v případě choreografky Adély Hájkové.

Premiéra měla velký úspěch a oceňme i mladé herce, Štěpána Pillera jako Záviše, Karolínu Stasiakovou jako Královnu, Jiřího Černého a Lucii Sopčákovou jako Václava (dospělého i dítě) a Simonu Tlustou jako Václavovu manželku Gutu Habsburskou. Ale i ostatní hráli, zpívali a tancovali s velkým nasazením, takže starost o mladý pěvecký dorost mít skutečně nemusíme. Trojanovi se podařilo napsat velice dobře působící dílo, jehož hudební obsah by jiným autorům stačil možná na dva muzikály. Jedinou otázkou je srozumitelnost komplikovaného děje, zde by určité škrty možná usnadnily chápání. Ale v našem muzikálovém „rybníku“ je to pozoruhodný čin.

Praha, Divadlo Pražské konzervatoře – Pavel Trojan st.: Závišův kříž. Libreto, režie a výprava Gustav Skála, orchestrace Michal Šinka, choreografie Adéla Hájková. Premiéra 27. 4.